10.06.2010

Uzaktan Eğitimin Dezavantajları


Buradaki yazımızda uzaktan eğitimin avantajlarından bahsetmiştik. Her işte olduğu gibi uzaktan eğitiminde dezavantajları vardır, ve maalesef bunlar avantajlarından daha fazla ve hali hazırda çözüm bulunmaya çalışılan durumlardır.

Bunlar nedir diye bakacak olursak;
Uzaktan eğitimin sorunlarının başında öğrencinin gerçek bir sınıf ortamında ders işleyemiyor olmasıdır. Dolayısıyla bu durum öğrencide motivasyon eksikliği yaratıp, kişinin kendini tam olarak öğrenci hissetmesini engellmiş oluyor. Bazı okullarda sanal sınıf uygulaması ile bu sorun aşılmaya çalışılmaktadır. Fakat 1000 li sayılarla ifade edilecek kadar çok öğrencisi olan uzaktan eğitim merkezleri için maalesef sanal sınıf uygulaması söz konusu bile değildir.

Sınıf ortamı olmadığı için haliyle öğrencinin bir sınıf arkadaşı da olmamakda, ders notu paylaşımı fikir alış verişi de yapamamaktadır. Bazı merkezler öğrencilerine forum kurarak bu sorunun kısmen de önüne geçmeye çalışmaktadır.

Bir diğer önemli sorun ise öğrencinin öğretim elemanına, dersi veren hocaya gönlünce soru soramamasıdır. Örgün eğitimde ders anında hocaya birebir sıcağı sıcağına soru sorma imkanı varken, uzaktan eğitimde bu durum yoktur. Bu durum bazı merkezlerde ancak mail, soru sorma forumu vb. tekniklerle yapılmaktadır. O durumda bile dersi veren öğretim görevlisi soruya anında cevap verememekte, olayın sıcaklığı kaybolmakda ve öğrenme düzeyide mecburen düşmektedir.

İşin bir de ekonomik boyutu var elbette. Uzaktan öğrenim gören öğrenciler dönemde 2 kere harç+uzaktan eğitim gideri+sınav ücreti ödemek zorundadırlar. Tabi eğer finali geçemeyip bütünlemeye kalan öğrenciler bir kere daha sınav ücreti ödemek durumunda kalmakadırlar. Tabi bu ücretlerin verilen programa göre değişiklik gösterebileceğini de unutmamak gerek.

Özellikle hem bir işte çalışan hem de ev işi ve çocuklar uğraşan bayanlar için evde ders çalışmak bazen imkansız halde gelebiliyor. Hele küçük bir çocuk varsa onun bakımı ile uğraşıp bir yandan da ders çalışmak işkence halini alabiliyor. Bu nedenle evde ders çalışabilme maddesini hem avantaj hem de dezavantaj olarak sayabiliriz.

Hem bir yorucu bir işte çalışıp hem de uzaktan eğtim alan bir öğrenci de yorgun olup dersleri çalışmayı ihmal ederse biriken konular karşısında çaresiz kalabiliyor. Bu nedenle yorgunlukda hem örgün hem de uzaktan eğitimde bir sorun.

YÖK yönetmeliği gereği yüzyüze yapılması gereken final sınavlarında öğrenciler başka bir şehire seyahat yapmak durumunda kalabiliyor. Bu çalışan, seyahat engeli bulunan öğrenciler için sorunların başında geliyor.
Bir diğer problem ise örgün öğretimde anlatabildiği konu kadar sınav da soru sorabilen öğretim elemanı, uzaktan eğitimde konu ile alakalı bütün dökümanları öğrenciye vermekte, konuları anlatmasa dahi bunlardan öğrenciyi sorumlu tutabilmektedir. Öğrenciler bazen 1000 leri bulan sayfa sayısı ile karşı karşıya kalabilemektedir. Hatta örgün öğretimde öğretim elemanları resmi tatillerde ders anlatmazken, uzaktan eğitimde böyle bir durum söz konusu olmamakta, ders anlatımı aralıksız devam etmektedir. Bu nedenle bu madde örgün eğitim ile uzaktan eğitim arasındaki en büyük haksızlık olarak kabul edilebilir.

Bir diğer çok önemli sorun ise internet üzerinden yapılan vize sınavlaında oluşabilecek elektrik, internet bağlantısı kesintisi, blgisayar bozulması gibi teknik sorunlardır. Bu gibi sorunlarda öğrenci sınavını tamamlayamama ilgili sınavdan 0 alma gibi bir sorunla karşı karşıya kalabilmektedir. Bu gibi durumlarda ilgili uzaktan eğitim merkezinin online sınavlara teknik olarak iyi hazırlanması ve öğrenci açısından oluşabilecek teknik aksaklıklarda nasıl bir yol izlemesi gerekeceğini tespit etmesi gerekmektedir.

Öğrenci açısından ders anlatım sisteminde bir sıkıntı, kayıt, sınav okunma sorunları, bozuk sayfa bağlantıları, eksik/yanlış ders notu gibi bir sorun olduğu zaman ulaşabileceği bir online destek hizmeti vermesi, uzaktan eğitim merkezileri açısından önemli bir artı sayılabilir. Öğrencinin birebir destek alabileceği bir sistem artık gerekliliklerin başında gelmektedir.

Çalışan öğrenci açısından bir diğer önemli sorunda okuduğu programda staj sorunluluğu varsa işyerinden izin alarak bu stajı yapmak zorunda olması. Eğer işyerinden izin alamaz ya da yıllık iznine staj zamanını denk getiremez ise öğrencinin ilgili dersten kalması bile söz konusudur.

Görüldüğü üzere uzaktan eğitimin dezavantajları avantajlarından daha fazladır, ve bahsi geçen maddelere uzaktan eğitim merkezi yönetimi tarafından çözümler üretilmeye çalışılmaktadır. Uzaktan eğitim kavramı ülkemizde yeni olduğu için sorunlarında bu kadar olması gayet tabidir. Sistem oturdukça bu sorunların aşılacağı aşikardır.
Bursevi Yönetici

Marmara Üniversitesi - İşletme bölümü sonrasında sigortacılık sektörüne adım attı. Sektörün önde gelen brokerlık şirketlerinden birinde uzman sigortacı. Öğrendiğini ve bildiğini paylaşmayı seviyor. Hay Aksi adına sevdiği, çalıştığı her alanda içerik üretiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

HayAksi Yorum Bölümüne Hoşgeldiniz . .

Yazılar hakkındaki yorum ve eleştirilerinizi buradan yapabilirsiniz . .

Yorum Yaparken;

Küfürlü, argo, seviyesiz, aşağılayıcı yorumlarda bulunmayınız . .

Aksi durumunda biliniz ki yorumunuz yayınlanmayacaktır . .